Brza i besplatna dostava za 2 dana - za sve narudžbe veće od 5000RSD (Srbija).
Poslednji tekstovi

13/09/2019 0

Lov štuke dzerk varalicama
12/09/2019 0

Na glavonju klena po mraku

Postavio Pedja Pašćan 15/11/2018 0 Komentara Ribolovački tekstovi,

Mali vodostaj i izuzetno bistra voda na rekama Nera i Karaš doveli su do toga da se klen loše javljao i jedva da se mogao prevariti po neki komad do 300gr i to na policelonske imitacije raznih buba fly tehnikom. Ušli smo u period kada bi trebao da je najaktivniji, a to je sada, u oktobru i novembru.

On se u ovim mesecima najviše javlja, i to taman tad kad varaličari baš prekidaju pecanje zbog sumraka i mraka. Još se po neki glavonja da prevariti po danu, ali sve su to ribe u klasi do 25cm. To mi je potvrdio i kolega fanatik, sličan meni, koji je svakodnevno na vodama, a zove se Vlada Todorević zvani Ðuzi, koji fly tehnikom ribolova lovi klena na ovim rekama. Jednog lepog glavonju možete videti i na fotografiji uz ovaj tekst, kojeg je ulovio na policelonsku imitaciju bube. I jedan je od retkih koje znam da ih je uspešno lovio sada kada je ovako nenormalno bistra i mala voda. 30 godina poznajem ove reke i kada jutra počnu biti hladnija i prvi blagi mraz udari i voda malo kao da se muti od strane trave, koja počinje da truli polagano, ostajem na vodi i do 21h jer tek u sumrak i po padu mraka na vodu, rodeo glavonje počinje. Nije uvek prijatno po spuštanju mraka biti u divljini i loviti ribu ali ko voli udarac krupnog klena, od kojeg trnu zubi kao da je som udario, taj ovo ne propušta...

S obzirom da je u ovom periodu klen beskrajno radoznao, treba najviše obratiti pažnju dok varalica propada jer lukavi klen iz dubine lako uočava plen i često i udara dok varka ili vobler propada. Neki put na štapu to ni ne osetimo ili jedva registrujemo neko dešavanje, no klen voli da uzme vobler ili varku ali ga odma ispljune ili ostavi, ukoliko reakcija ribolovca izostane. To se uglavnom dešava u popodnevnim satima pored šiblja, na dubokim mestima, dok čekamo da nam vobler ili varka stigne na odgovarajuću dubinu. Klen tad izleti iz zaklona, uzme varku i kad oseti prevaru - ispljune. Na tankoj struni to se manifestuje malim poskakivanjem ili kretanjem u stranu ili prestanak tonjenja. Tada samo munjevita kontra donosi uspeh. Nije retkost da se ovako ulove najkrupniji primerci u nekom reonu.

Otkrivanje dobrih mesta je veoma važan segment u lovu klena, jer krupan je samotnjak koji se šeta u svim slojevima vode i često menja mesto ili kruži oko njega na pristojnoj udaljenosti. Mesta koja obožavaju i na kojima ih često možemo loviti često nisu ni lako prepoznatljiva ni dostupna. Mnoge izgledne pozicije na prvi pogled deluju potpuno neinteresantno i često ih ribolovci propuštaju zbog nedostupnosti prilaza. A baš na takvim mestima se često i javljaju krupniji komadi, kako danju tako i po mraku. Oni koji postanu krupni postanu takvi baš zato što uspevaju da izbegnu gužvu i opasnosti koje u vodi vrebaju. Krupan klen stanište bira tako da ima dovoljno kiseonika, dovoljno hrane u okolini i adekvatan zaklon, ako zatreba. Ušće, odnosno mešanje dve vode, je uvek atraktivno. Sitna riba tu čeka hranu koju strujanje donosi a krupnija riba lovi manju. Brzaci, ako nemaju nikakvoga zaklona, često i nisu neko produktivno mesto a relativno su i plitki, i kada je bistra voda ne može se videti nikakva aktivnost klena ali ni manjih belih riba. Ali ako se nalazi i samo jedna grana u blizini ili neki manji panj, valovito dno - na ovakvoj lokaciji po mraku se već može očekivati neki solidniji ulov. Podlokane obale u srodstvu sa brzacima i u kombinaciji sa dubljom vodom uvek su izgledno mesto, na kojima možemo da ulovimo klena. Potopljenodrveće i grane su mesta na kojima su klenovi savršeno zaštićeni od uznemiravanja, kako od strane ribolovaca tako i od prirodnih neprijatelja, štuke i soma. U granju može da caruje i samo jedna veoma krupna riba, ali ako je površina veća najčešće ih ima više, i to raznih generacija. Na ovakvim mestima treba biti veoma precizan u bacanju i jako koncentrisan na moguće udarce riba. Ako smo, recimo, popodne odlično prošli, posle nekoliko uhvaćenih riba treba napustiti mesto i vratiti se po mraku i tada će mesto opet biti produktivno. Mostovi, bilo da su putnički ili železnički, izuzetno su interesantna mesta, uz njih ima uvek sitne ribe, pa naravno da su tu odmah i klenovi koji se drže u senci i zaklonjeni od struje iza nosača stubova mosta. Jedan od dodatnih razloga privlačnosti mostova i zona oko njih leži u njihovoj lokaciji. Po pravilu se prave na mestima gde su reke najuže, radi uštede materijala.A suženja korita znače i veću dubinu, koja itekako odgovara raznim ribama, ne samo klenovima. Mlinovi i ustave su na ovakvim mestima, i uvek treba isprobati mirnija mesta iznad samih ustava, a tamo gde ih ima, obavezno i delove gde se u glavni tok uliva zapenušana voda i kanal koji rasterećuje nabujalu reku. Same uvale ićoškovi su skrovišta koje klen voli i često kruži okolo, te vredi proveriti i tokom dana ovakva mesta, ne samo po sumraku i mraku, jer često nekoliko riba kontroliše ceo reon i posle nekoliko dana nove ribe zauzimaju busiju. Vredi ponovo pokušati. Suženja, ukoliko još imaju i krivinu, su idealno mesto za krupnog klena. Unutrašnja krivina uvek je bolja, jer je pod jačom strujom a i obale su podlokane na ovakvim mestima i treba tražiti klena tokom celog dana i po mraku naravno.

Dubine i prelivi su lokacije koje nekada mogu dati u odgovarajućem delu dana i te kako krupnog kapitalnog klena koji se tu skriva. Prelivi mogu biti jako interesantni ujutro, dok se magla podiže i predveče, po padu mraka, dok se na mestima sa jako velikom dubinom, a to je već preko 6 metara, može neki put lepo loviti a neki put i ostati bez udarca. Na ovakvim dubinama krupne glavonje samci samo se skrivaju i koriste ih za dnevni boravak, dok se za vreme obroka pomeraju na mnogo plića mesta, odakle se sitog stomaka opet sele na duboke poteze. Treba da pomenem i prečešljavanje zavetrina, jer po pravilu za klena nema zime ni kad duva jaka košava, ni kad pada kiša ili sneg. Kad su ovakvi dani, sva se mudrost nalazi u tome da se nađe mesto na kom je uticaj vetra minimalan- zalivi, krivine reke... jer u takvim uslovima i riba traži zaklon. Ukoliko lovimo u zavetrini, koja nekada nije duža od desetak metara, nisu potrebni neki duži zabačaji, ali treba pretražiti sve slojeve vode, dok ne utvrdimo gde je riba aktivna.

Često se dešava da su prave glavonje kapitalci pri samom dnu, gde udaraju oštro i energično na varke. Tokom ovih nedelja jako lepo sam lovio sa svojim drugarima Goranom Nišovićem - Talijanom iz Bele Crkve i Alenom Kišom, drugarom iz Novog Sada, a često nam se pridruživao i Tomica Rdić, pilot iz Vršca, kad nije leteo. I najviše klenova smo dobijali po tmurnim danima sa vetrom i to u popodnevnim satima i po samom mraku a bilo je i riba težih od kilograma i 33-45cm, koje su energično udarale na nekoliko varalica i voblera koje vidite na fotkama. Ja sam koristio i kombinaciju sa voblerom i strimerom, ispred na predvezu ili mepps i strimer i najbolje su se pokazali strimeri, moji ručni radovi koji imitiraju male peševe a kada sam samo lagano spin štapom zabacivao, na bržim delovima reke, koristio sam otežane epoxi ribice i klauzere. Koristili smo voblere do 5cm- Goldi, Calipso i VB voblere. Male glavinjare Vida do 8gr i najlakše lav Md Trgece od 15gr, koji vibriraju neodoljivo za krupnog klena. Po samom mraku koristili smo klasike od gvožđa kao što su kašike do 6cm, lagane koje vrludaju jako dok propadaju, i leptire Mepps od solo varijanti i veličina od 2-4, i tandemi od 00-0 do veličine 2-4, danju mali a po mraku veći i to sa valovitim povlačenjem kroz sve slojeve vode, i oni su nam davali najviše klenova.darci, pogotovo krupnih klenova, težih od 800gr. Udarci su takvi da po mraku mislite da vam je udario som na štap ali energično trzanje, to jest opiranje u mestu sa nabadanjem na kratko u dubinu, odaje glavonju koji se lepo bori i uz upotrebu lampe na glavi ga vadite na suvo. Za kraj sam ostavio ono što smatram najvažnijim za uspešan ribolov na duže staze- kako klen nije neka gurmanska riba, već pravi lukavi vodeni lisac, koji može da nam pruži veliko uživanje i nezaboravne trenutke, vratite u vodu sve ulovljene ribe ili barem komade manje od 30cm i videćete da će vam se voda već za koju godinu višestruko odužiti u kapitalnim glavonjama!

Oprobajte se sada na vodama u kojima ima krupnih klenova, nemojte žuriti kući, sačekajte sam mrak i smirivanje vode i tada zabacite vaše varke, jer tada krene da lovi krupan glavonja koji još nije ušao u zimski režim ishrane i burgija po mraku kao da je letnji period.