Brza i besplatna dostava za 2 dana - za sve narudžbe veće od 5000RSD (Srbija).
Poslednji tekstovi
Grupni ples ljubavi Srpskog lososa
Grupni ples ljubavi Srpskog lososa
09/10/2019 0

Ulov soma na Dunavu
Ulov soma na Dunavu
07/10/2019 0

Dunavci naši nasušni
Dunavci naši nasušni
20/09/2019 0

Ne mora uvek da zvecka
Ne mora uvek da zvecka
13/09/2019 0

Lov štuke dzerk varalicama
Lov štuke dzerk varalicama
12/09/2019 0

Kvarovi pogonskog mehanizma mašinice

Postavio sportski ribolov 27/09/2017 0 Komentara Ribolovački pribor i oprema,

Poznato je da rotor nosi preklopnik sa vođicom najlona. Svojim okretanjem dovlači i unosi najlon na kalem. Čvrsto je povezan sa vratilom zupčanika – pinion. Pored rotora, ima jedan do dva kuglična ležaja koji mu obezbeđuju lako okretanje u kućištu. Na njemu je i kočnica mehanizma.

 

Kočnica rotoru blokira okretanje u kontra smeru. Trenutno najprihvaćenija varijanta kočnice je upotreba nepovratnog ležaja. Sama reč nepovratni govori da omogućava proklizavanje u jednom smeru, dok je suprotan u brzoj blokadi, pa se čini da momentalno zaustavlja rad u suprotnom smeru. Njegova složenost je preduslov mogućem problemu, jer gubitak omogućava proklizavanje rotora u suprotnom smeru i ne koči ga. Tu se najčešće ne radi o ozbiljnom kvaru, ali se isti javljaju ako neko ko nema „debelo“ iskustvo sa njegovim mehanizmom pokuša sam da reši pitanje zašto ne radi? Pri tome se deformišu oprugice koje pritiskaju valjčiće ili već mali kraci na kućištu ležaja koji vrše funkciju pridržavanja valjčića u njegovom prostoru. U momentu rastavljanja oni ne zadržavaju valjčiće već ovi slobodno ispadaju, pa se desi da se koji pritom izgubi. Bez kompletnog njihovog broja funkcija kočnice nije pouzdana ili je nema uopšte. Još gore je ako propadne u kućište, među zupčanike i napravi deformaciju ili lom zuba na zupčanicima. Ovo treba izbegavati jer je problem najčešće u zaprljanosti ležišta valjčića, zgušnjavanje masti u njemu. Mast mora biti što tečnija, a ulje nije dovoljno da obezbedi potrebnu masnoću za pravilno klizanje valjčića.

 

Ovo bi bilo osnovno o nepovratnom ležaju. Ako se stvori problem najbolje je dati mašinicu na čišćenje i podmazivanje. Time se isti uspešno otklanja, a to ulazi u cenu čišćenja mašinice. Kvalitet kočnice je u velikoj meri zaštita pogonskog mehanizma jer se opterećenje ne prenosi na zube zupčanika, kao i na podizač osovine špulne.

 

Pored nepovratnog ležaja, kočnicu rešava i takozvani multištoper. Njega karakteriše veliki broj zuba, obično na unutrašnjem obodu rotora. Na kućištu je reza koja upada u zupce i blokira kontra obrtaj rotora. Rezu potiskuje meka opruga, prati prolazak zubaca rotora odvojena polugom koja leži vezana za pinion i samo u kontra smeru propušta rezu da uđe među zube i blokira kontra smer rotora. Kada se ova poluga zamori ili istroši mašinica počinje da zuji, odnosno reza skakuće preko zuba i stvara ovaj dobro poznati zvuk sa starih modela mašinica koje nisu imale bešumnu kočnicu. To zujanje je neko nekada nazvao šumom i zato se i danas tako zove (bujna tolerancija).

 

Kvarovi kod ovog sistema mogu biti teži:

  • lom reze – potrebna zamena;
  • ishabani vrhovi zuba u rotoru ili na rezi – treba zamena;
  • poluga koja odvaja rezu ne leži dovoljno čvrsto na pinionu nema funkciju odvajanja ili uključivanja reze (tamo gde reza nema oprugu) – takođe je potrebna zamena dela.

 

Sve u svemu, nepovratni ležaj se retko kvari i nije potrebna zamena, dok kod multištopera nikada ne znamo šta će biti.

 

U korišćenju su ređe i drugi sistemi, ali oni više pripadaju prošlosti i neuništivosti starih modela. Ja idem napred sa novim popularnim rešenjima, jer su oni zastupljeni kod velikog broja korisnika. Sistemi koje su imali stari modeli isto su trajali koliko su mašinice čuvane, kao i danas.

 

Dolazimo do glavnog zupčanika, postoji tanjirast i pužni prenos. Danas se uglavnom koristi tanjirasti prenos, a ranije je bio uvaženiji pužni. Kod poznatih proizvođača skuplje mašinice imaju tanjirasti, a povremeno se više iz nostalgije pojavi po neki model sa pužnim prenosom. Nije tanjirasti prenos nadmašio pužni u snazi ili trajnosti, već je doveden do idealnog bešumnog rada sa glatkim prenosom, a uz pravilno korišćenje kočnice špulne i superiornog kočenja nepovratnog ležaja, daleko je pouzdaniji, što nije krasilo stare modele. Pužni prenos je stekao slavu sa modelom šekspirovog Prezidenta (nepoderiv) i Kvikovih Finesa doveo do trajnog poverenja kod starijih modela prema pužu. Današnji mladi ribolovci teško prihvataju manjkavost bešumne kočnice, preklopnika koji cakću pri zatvaranju, normalno da imaju nove želje! Zupčanici moraju raditi glatko, bez šuma i grebanja u radu, a to se postiže usavršavanjem i stalnim doterivanjem radnog oblika zuba na tanjirastim zupčanicima. Puž je skup u izradi, počevši od materijala koji je u osnovi bronza na čeličnoj osovini. I to kod novih modela nije uvek tako. Materijali od kojih se danas prave tanjirasti zupčanici su kod skupljih modela uglavnom legure aluminijuma, magnezijuma, titanijuma. Ovo su osnovni materijali, a dodaju im se oplemenjivači kao dodaci da što više održe formu i snagu, odnosno poboljšaju mehaničke osobine. Pored toga tu su prisutna i raznovrsna mehanička, termička i na kraju prelivi metal-keramičkih jedinjenja, sve u cilju stvaranja trajnijeg i jačeg materijala. U najvećem broju novih modela glavni zupčanik je izgrađen od takozvanog špijartera. On je na oko uvek isti, tu je ta siva boja, svetlija ili tamnija, ali nama sadržaj nije poznat, pa zupčanike sa takvom bojom svrstavamo u špijarter. Zanemarujemo da je to legura i da isto može da se oplemeni dobrim mehaničkim osobinama, jer poznavaoci metalurgije i postupaka mehaničkog oplemenjivanja, kao i termičkog, postižu željeni cilj stvaranjem velike površinske tvrdoće i žilavosti (naravno u okviru gotovog proizvoda).

 

Vraćam se opet na pinion, on je danas uglavnom izrađen od mesinga, jer ima kuglične ležaje i ne mora biti od bronze. On je u svojoj izradi tretiran sistemom oplemenjivanja. Mnogi ljudi ne znaju da se mesing može termički obraditi i da se tako stvara struktura koja daje garantovanu čvrstoću i trajnost oblika zuba. To sve što se tiče kvaliteta materijala čini da delovi budu trajni, a cena mašinice je proizvod ulaganja u kvalitet materijala, što ne znači da je skuplja otporna na nepravilno korišćenje, preopterećivanje i sve ono što još, pored neodržavanja, skraćuje vek.

 

Nove mašinice fabrički nisu dovoljno podmazane da bi imale što manje opterećenje i više okretaja pri zamahu ručke, jer to daje laki rad na prazno i bolje se prodaje. Što govori ako hoćete da traju onda ih posle desetak sati rada dajte na servis, jer to će im produžiti vek. Možda se neće okretati kao u radnji, ali će to biti nakon par sati rada, kada se zubi oslobode viška masti. U sledećem broju nastavljamo ovu temu, jer je pogonski deo najobimniji.

 

Autor teksta: Danilo Demko Richter 
Objavljeno u ribolovačkom magazinu "Reviri Srbije", broj 18, septembar 2010.

Ostavite komentar