Analiza najčešćih kvarova na mašinici

Postavio Pedja Pašćan 22/09/2017 1 Komentara Ribolovački pribor i oprema,

Funkcionalnost i sigurnost mašinice garantuje redovno održavanje i kontrolisanje ispravnosti njenih delova. Zapuštena mašinica radi ali nema sigurnost u momentu kada je najpotrebnija...

Kasno je kada primetimo da mašinica ima problema u momentima namotavanja. Ako kočnica proklizava, zupčanici preskaču, vođica se useca i prekine se najlon. Ovo bi bio samo deo ukratko navedenih problema koji su posledica zanemarivanja mašinice. Problem postaje koban u situaciji kada nam je njena ispravnost najpotrebnija i ribolov propada.

 

Koji su to kvarovi koji se najčešće dešavaju na preklopniku?

 

Da bi to razumeli moramo se upoznati sa preklopnikom najlona i njegovim vitalnim delovima.

Preklopnik ima zadatak da oslobodi najlon prilikom izbačaja sa kalema i da vođicu najlona dovede u određenu tačku prilikom slaganja na kalem. Sastoji se iz poluge preklopnika koja je fiksirana na rotoru sa desne strane. Ona ima oprugu koja je drži zatvorenom, a u preklopnom stavu čvrsto otvorenom. Sa preklopnikom je povezan nosač vođice, na njemu je vođica najlona (valjčić preko kojeg ide najlon).

Nosač vođice je žičanom obojnicom povezan sa osloncem na drugoj strani rotora. Sigurnost položaja preklopnika u otvorenom ili zatvorenom položaju garantuje opruga koja u određenom položaju fiksira polugu preklopnika. Mekana, dotrajala opruga dopušta da se najlon pomeri sa vođice i da pritom useca nosač vođice ili polugu. Takvo oštećenje, koje ne dopušta da najlon stigne do vođice, oštećuje ili jedan ili drugi deo, a i sam najlon. Radi toga opruga mora biti uvek maksimalno funkcionalna. Nosač vođice i žičana obojnica se mogu u transportu ili radu deformisati i skrenuti najlon na putu do vođice što isto izaziva usecanje nosača vođice ili poluge preklopnika. Deformacija obojnice sprečava normalno funkcionisanje preklopnika (Sl.1).

 

Vođica najlona prvi deo mašinice koji dovodi strunu na kalem špulne

 

Stari modeli su imali neokretnu vođicu rađenu od materijala koji je garantovao dugotrajnost odnosno otpornost na usecanje. To je podizalo cenu samog dela (Sl.2). Potpunim prelaskom sa jednožilnog najlona na višežilni – monofil, vođice su počele stvarati problem jer se bez njihovog okretanja i šetanjem monofila po radijusu stvaralo uvrtanje iste, to je zbog uvrtanja dovodilo do brzog propadanja monofila. Monofil je zbog svoje strukture mnogo agresivniji prema vođici što stvara vidljiva oštećenja na njenoj površini. Trenjem materijala, stvara se visoka temperatura i uz oštre ivice oštećuje monofil!

Problem je podstakao konstruktore da pronađu optimalnije rešenje. Pojavile su se okretne vođice (Sl.3). Pritisak i trenje najlona okreće je što smanjuje prekomerno trenje jedne površine. Međutim i ovo ne daje pune rezultate. Prekomerno trenje se pojavljuje na ležištu i kliznim površinama, odnosno na osovini i na bokovima, u zavisnosti od visine namotaja na kalemu. Tom konstrukcijskom promenom dobijeno je dosta, ali s obzirom da su klizne površine zahtevne, traže uredno podmazivanje. Ponovo se javlja problem zastajkivanja ili potpunog neokretanja vođice, što opet stvara usecanje! Prednost okretanja je pojeftinjenje materijala za izradu, jer se prešlo na površinsku zaštitu, najčešće hromom ili keramikom. Osobine ovih materijala su produžile vek vođica. Preporuka proizvođača ma- šinica je u ranijem periodu bila da se podmazuju uljem, ali zbog prisustva velike količine vode sa vlažnog najlona brzo nestaje i potrebno je češće podmazivanje. Mnogi to ne čine, pa se čude od kakvog je to materijala napravljena vođica kada se brzo useče. Sa okretnom vođicom je smanjen problem usecanja vođice, ali je ostao problem uvrtanja monofila.

Takozvane antitvist vođice (Sl.4), imaju redefinisan oblik kanala tako da se najlon vodi u jednoj tački ili uglu, što sprečava šetanje po celoj širini radijusa vođice. Sada imamo okretanje i sprečeno uvrtanje. Ostao je problem ležišta.

Sa povećanjem broja kugličnih ležaja u skopu mašinice, jedno od bitnih mesta gde bi se mogao uneti ležaj bila je vođica. Pored kugličnog ležaja bočno su dodate platne od teflona ili sličnog nepoderivog materijala.

Ne smemo smetnuti sa uma koliku kilometražu napravi vođica. Preko nje prelazi sva ona dužina najlona prilikom namotavanja i ispuštanja sa kalema prilikom odmotavanja špulne, i uvek pod opterećenjem. Ovo tek toliko da bi shvatili koliko ovaj deo mašinice trpi u radu. Ubacivanjem kugličnog ležaja, ponegde čak dva, opterećenje sklopa vođice je rasterećeno.

Postoje odstupanja u veličini prečnika vođice (još nije definisan najoptimalniji prečnik). Kod tanjih najlona je bolji veći preč- nik da bi imao kontakt sa većom površinoim, obrnuto deblji najloni i na manjim prečnicima vođice imaju dovoljno trenje.

Navika da se vođica podmazuje uljem u ranijem periodu je kobna za kuglične ležaje u njoj. Zatvoreni ležaji kada prime ulje gube mast i ne mogu je nadoknaditi. Ulje rastvara mast, a nije dovoljno da bi se ležaj podmazao, pa još kada dodate vodu, na kraju presuši. Jednostavnije - ulje istera mast, voda ulje, voda donosi prljavštinu, izaziva koroziju i blokira kuglični ležaj. Naravno tada se vođica ponovo zaseca i ponovo šteti najlon.

Iz ovog možemo zaključiti da je mast jedini spas, naravno ako je dobra i namenjena za kuglične ležaje ili fine reduktore (grafitna mast se ne sme koristiti u mašinicama).

Sve u svemu problem trajnosti vođice nije rešio ni kuglični ležaj, pa se i dalje traga za novim rešenjima.

 

Kako u radu osetiti nepravilno ili otežano okretanje vođice?

 

Javlja se zvuk, najčešće šuštanje u prekidima otežano okretanje ručke ili potpuno otežano okretanje ručke prilikom namotavanja.

 

Reč o uticaju upredenice ili strune, problematična ili ne?

 

Ovo je za mnoge ribolovce nedoumica. Mnogi misle da je ona grublja od monofila i da se vođica preoštećuje. Možda je abrazivnija, jer na svojoj površini nosi vodu i sitne čestice peska. Struna je mekša i trenje je manje na dodiru vođice, pa se teže okreće.

Možda sam po mišljenju nekih čitalaca u ovom tekstu prenaglasio važnost podmazivanja, čestim spominjanjem potrebe, ali smatram da je to jedini način da produžimo vek i očuvamo kvalitet okretanja i površine vođice. Kod mene u servisu je podmazivanje vođice gratis, jer mi je lakše da to uradim, nego da se dovijam kako da nađem zamenu oštećene.

Nadam se da će ovo pomoći da vam funkcionalnost preklopnika duže traje na mašinici.

U narednom broju analiza kvarova na špulni i podizaču špulne.

 

Autor teksta: Danilo Demko Richter;
Objavljeno u ribolovačkom magazinu "Reviri Srbije", broj 16, jul 2010.

1 Komentara

Pokojni Toza:
30/06/2020, 10:03:56 PM
Odgovori

Bolje piši nego što kao popravljaš

Ostavite komentar