Brza i besplatna dostava za 2 dana - za sve narudžbe veće od 5000RSD (Srbija).

Poly oprema

Postavio Radovan Stanic 22/11/2018 0 Komentara Ribolovački pribor i oprema,

Ili dodatno aromatizovanje mamca koji ide na udicu, česta je tema kako među početnicima, tako i među iskusnijim šarandžijama. Kad, kako, čim, zašto...

Nije više tajna da, na revirima pod pritiskom, često naše mesto na kojem smo prihranjivali bude „počišćeno“ a da mi ostanemo praznih ruku. Za šarana je to stvar preživljavanja a za nas je samo igra. Namamljivanje šarana i slikanje sa njime na kraju za pecaroše predstavlja veliko zadovoljstvo. Ipak, naš protivnik će instinktivno (putem prethodnih loših iskustava) naći način hranjenja koji će otežati njegovo hvatanje. To je sasvim logično, jer ove ribe se svakodnevno suočavaju sa gomilom mamaca u svom „dnevnom boravku“.

Vreme je da temeljno promenimo neke stvari kako bi ribu, koja je uvek nekako uspevala da nas nadmudri, stavili u naručje ispred fotoaparata. Hoću da vas „odvedem“ na neki revir pod pritiskom i da vam pomoću ovog članka pokažem da ako samo malo „odradite domaći zadatak“ i izvršite jednostavna tehnička podešavanja opreme, možete uspešno loviti i na vodama pod pritiskom.

Lokacija

Danas idemo na vodu u blizini mesta gde ja živim. Tokom toplijeg perioda, na toj vodi je obično gužva, ali dolaskom hladnijeg vremena dobre su vam šanse da ćete imati celu vodu za sebe. Vodu pomalo poznajem od ranije, pecao sam tu nekoliko puta tokom zime. Veličine je oko 10Ha i za naša, holandska shvatanja relativno duboka. To za posledicu ima da se vodene biljke, posle završetka životnog ciklusa, ne razlažu u potpunosti, što može biti neugodno. Čak šta više, dublje vode se sporije zagrevaju i u njima ribe mnogo duže ostaju pasivne.

Vreme

Još uvek je rano proleće i veoma je hladno, voda je do pre par nedelja bila zamrznuta! Hladnoća je osetna, ali to je normalno za ovo doba godine. Spoljna temperatura je 6°C. Sunce nije imalodovoljno vremena da zagreje vodu i zasigurno ni temperatura vode ne prelazi 5-6°C. To znači da će ribe biti veoma pasivne.

Izbor mesta za pecanje

Obično po dolasku na neku vodu prvo prošetam obalom. Nikad ne zabacujem štapove na nasumično mesto, i to je najbolji savet koji vam mogu dati. Odvojite vreme za lociranje ribe a onda izaberite mesto sa kojeg možete da ih upecate. Bolje je pecati sat vremena na mestu gde se nalazi šaran nego ceo dan na mestu koje je potpuno prazno. No, gore navedene okolnosti onemogućavaju primenjivanje ovog saveta na današnji izlet. Riba je veoma pasivna i vi se morate osloniti na prethodna iskustva i zaključiti gde bi se šaran mogao nalaziti. Sa tim na umu krenuo sam ka odabranoj lokaciji.

Dobra priprema je pola dobijene bitke. Mesto sam ranije prihranjivao danima pomoću seckanih i čitavih boila. Ovakva mešavina se veoma lako prihranjuje pomoću spod roda. Veoma je bitno da zimsko prihranjivanje bude krajnje minimalno. Korišćenjem delića boila kombinuje se maksimalna atrakcija sa minimalnim mogućim zasićenjem šarana. Nadam se da će to aktivirati ponekog šarana i da ću imati sasvim fine šanse da ih upecam.

Poly oprema

Pre nekoliko godina sam razvio ovu specijalnu opremu, namenjenu hranjenju šarana koji se gotovo i ne kreće, i nju ću koristiti i na ovom izletu. Ova oprema je u zimskim uslovima, kada se šaran gotovo ne miče, ili pri pecanju na revirima pod pritiskom, uvek moj prvi izbor. Razlog za to je što poly oprema pomaže da se šaran dobro zakači, odmah posle zatvaranja usni. Pecanje u najavi!

Kod obične opreme, udica se posle ugriza pomera pomoću težine olova prema prednjem delu usta, gde se rotira i probija kroz tkivo. Ovo daje šaranu previše vremena za „istraživanje“ opreme i može naći načina da je ispljune. Ova oprema, dakle, vrši probijanje u momentu kada šaran napravi refleks uvlačenja da bi usisao mamac. To dozvoljava udici da se zakači za šarana u potpuno neočekivanom momentu.

Poly oprema je dobila ime po malom komadu stiropora (polistirena) koji se nalazi na dlaci. Usled plutajućih karakteristika stiropora udica se blago podiže sa dna i ponaša se mnogo prirodnije nego kada je „zakucana za dno“. Ali najveća prednost poly opreme je što je trup udice odignut sa dna, tako da je vrh okrenut tako da se odlično zakači. Udica više ne mora da se okreće u ustima i sada odmah reaguje. Umesto 6mm stiropora možete koristiti i male pop-up boile ili komadić prirodne plute.

Moja prva poly oprema je bila napravljena od 8mm pop-up boile. Princip ostaje isti sve dok imate dovoljno plovnosti da podignete udicu. Postoji mnogo varijacija i različitih načina pravljenja ali glavno je da mamac sa strane udice mora biti teži od strane gde je boila stoper. Ja volim da koristim ovu opremu sa običnim tonućim boilama, međutim, ova oprema je takođe savršena za pecanje sa pop-upom. Ako namestitie veće olovo na dlaku ispod pop-upa, automatski ste osigurali da vaša boila stoji onako kako ste nameravali.

Pomoću metode korak-po-korak koju imate na fotografijama, tačno ću vam objasniti kako možete napraviti poly opremu.

Na jednom štapu koristim Korda Grippa olovo,čiji oblik je pogodan više za nagnuti deo padine nego što je to slučaj sa kruškastim.

Na drugom štapu koristim swivel olovo, koje je veoma dobro za daleka zabacivanja. Ovo je veoma bitno za tačnu prezentaciju mamca na blagi nagib. Dno na vodi na kojoj pecam je ravno, te nema opasnosti da se olovo može otkotrljati.

Izbor mamca

Kada sam stigao na odabrano mesto, stavio sam boile na štapove a posle toga sam napravio dve vrećice PVA sa izmr vljenim boilama, mekinjama i mešavinom ulja sa tečnošću za umakanje. Mekinje će sadržati tečnost, ali same za sebe nemaju nekuprirodnu vrednost. Ulje će osigurati da i šarani u višim slojevima vode budu stimulisani. S obzirom da tokom zimskih uslova većina riba pluta negde na sredini vode, moram nešto učiniti da moji mamci na dnu ne ostanu neprimećeni. Sledeće što treba uraditi je staviti olovo u PVA vrećicu i zatvoriti je. Na taj način osiguravam da je moj mamac za prihranu prezentovan na mamcu za udicu.

Tokom zimskog perioda je veoma važno da prezentujete vaš mamac veoma kompaktno uz mamac za udicu. Pomoću marker plovka sam potražio moje mesto, koje sam prihranjivao tri dana pre pecanja. To je bilo malo uzvišenje na dnu u blizini nagiba. Markirao sam najlon i stavio ga iza klipa, obeležavajući na taj način tačnu distancu. Prednost ovog metoda je što sada mogu precizno da zabacujem i da ne uznemiravam mesto sa konstantnim korišćenjem marker plovka. Sve je stvar dobre pripreme.

Vreme je za pecanje

Štapovi su odlično pozicionirani i sada počinje čekanje. U ovim hladnim uslovima čekanje će se još više produžiti, jer šaran sada sve čini natenane. Možda će mu trebati više vremena, ali pronaćiće vaš mamac. Većina pripadnika šaranske vrste je potpuno neaktivna po ovakvim vremenskim uslovima.

Jedan sat kasnije sam začuo „bip!“, što je označavalo da se šaran zainteresovao za moju poly opremu! Zgrabio sam štap i počeo da opušteno privlačim šarana, što je karakteristično za ovakvo hladno vreme. Kada kažem opušteno privlačim, pod tim podrazumevam da se šaran nije puno borio. Posle sve ga par minuta je bio u mom meredovu. Taman kada sam krenuo da podignem meredov iz vode, oglasio se drugi štap. Ubrzo sam imao dve ribe u meredovu! „Moje pripreme nisu bile uzaludne“, pomislio sam dok sam uživao nad prizorom svog ulova. Ribe sam nakratko ostavio u vodi, dok na brzinu nisam namestio oba štapa. Pomoću klipne sam osigurao da moja prezentacija ponovo padne na željeno mesto. Posle toga sam odvojio vreme da poziram sa obe uhvaćene ribe.

Najlon koji koristim je Korda Subline, jer dobro tone i praktično je nevidljiv na dnu. Veoma je velika prednost kada znate da je vaš najlon neuočljiv čak i u kristalno čistoj vodi. Ipak, uvek dajte najlonu nekoliko minuta da potpuno potone. Ja pustim da najlon nekoliko minuta ostane prilično labav, kako bi što bolje potonuo. Kada znam zasigurno da je nalon potonuo na dno, zakačim bobin na njega. Još jedna prednost je ta što je ovaj najlon veoma slabo rastegljiv i svako pomeranje se registruje od strane indikatora. Ovo je naročito korisno kada su ribe pasivne!

Posle 15 minuta još jedna riba, dugački komon! Kada sam krenuo da joj skinem udicu, video sam još jednu udicu pored moje. Očigledno je neki pecaroš izgubio ranije ovu ribu, a ja sam je upecao. E, to je dobra oprema! Nežno sam skinuo obe udice i posle par slika je vratio u njeno prirodno okruženje. Potvrdio sam danas da je ova udica više nego posebna, pogotovo kada imate na umu da se, čak i tokom toplijih meseci, na ovoj vodi, većina pecaroša zadovoljava sa jednom ribom tokom noći.

Baš pred pakovanje sam dobio još jedan udarac i još jednu ribu. Superioran je „stisak“ ove udice. Velika je prednost što se riba ne može tek tako, mlataranjem glave levo-desno, uspomoć olova, osloboditi. Oprema treba da stoji oko 50cm od dna i ne treba mnogo da se pomera kako bi bila registrovana.

Posle četiri sata pecanja i isto toliko ulovljenih riba, idem kući potpuno zadovoljan. Ja lično baš volim ovakve kratke izlete. Danas sam dobro procenio situaciju i to mi je još više ulilo osećaj zadovoljstva. Današnji uspeh dugujem poly opremi. Puno sreće sa pravljenjem vaše vlastite poly opreme i Bistro!