Kvarovi pogonskog mehanizma mašinice II-deo

Postavio Pedja Pašćan 05/12/2017 0 Komentara Ribolovački pribor i oprema,

U prošlom broju smo pisali da je rotor čvrsto povezan sa vratilom zupčanika - pinionom. Koje su posledice ako se u radu matica koja zateže rotor odvrne i popusti spoj?

Kao prvo, primećujemo nepravilno namotavanje najlona na kalemu. Ono može biti ukošeno ili nagomilano pri gornjem delu kalema. To se dešava zbog labavog oslonca rotora. Zbog gubitka oslonca preklapanje hvatača najlona će biti otežano zbog proklizavanja na odbojniku i ne može se zatvoriti okretanjem ručke, odnosno preko pogonskog mehanizma. Ako preklopnik zatvaramo prebacivanjem ručno pre ćemo primetiti da je rotor olabavio. Posledica može biti izraženija u radu samog pogonskog mehanizma.

Ugao zuba na zupčanicima teži da povlači pinion u kućište. Slobodan rotor koji je odvojen to dopušta i sada zubi piniona šetaju i nemaju uvek istu napadnu visinu sa bočnog zupčanika. Posledica: dolazi do brzog i trajnog oštećenja zupčanika, mašinica gubi fin gladak i pouzdan rad.

Pinion  je ulegnut u kućištu u kugličnom ležaju koji može biti otvoren, pa ga je lako osvežiti novom količinom masti da mu se održi kvalitetan i dug vek.

 

Reč-dve o ležajima

 

Ne sme se prati pre podmazivanja, da se ne ispere mast. Između kuglica zaostaje deo strugotine, kuglice oslobođene od masti promene normalnu putanju svoga kretanja, pa se kao posledica javlja šum i grebanje u radu. Zatvoreni ležaji se čeono mažu da u radu istisnu manje masti, a da bi deo te masti mogli primiti u sebe. Pranjem se uništava mast koja je u njima uneta fabrički, a dovoljna količina nove ne može se uneti.

Istrošenost ležaja stvara labav spoj zuba, što dovodi do brzog trošenja istih pod većim opterećenjem, kidanje, proklizavanja i uništenja kako profila tako i kompletnih zupčanika. Ako se zupčanik ošteti nikada ne smemo menjati samo jedan vidno oštećen, već se moraju menjati u paru. Zamenom samo jednog deformacija zadr- žanog zupčanika se ne može nadomestiti zdravim kontra zupčanikom, nema dobar kontakt u uzubljenju, zbog čega brzo ili sam strada ili stradaju oba. O nekom lepom radu tog spoja ne vredi ni razmišljati.

Kroz otvor na pinionu prolazi osovina špulne. Otvor piniona je klizni ležaj osovine, zato mora biti uvek podmazan. Suva osovina troši otvor, stvara se zazor. Zazor utiče direktno na stabilnost piniona. U poslednje vreme mnogi konstruktori dodaju kuglični ležaj ispod matice koja steže rotor, da bi očuvali stabilnost rotora.

Pinion je zatvoren sa oba kraja teflonskim čaurama, koje su dodatni klizni ležaj i ujedno stvaraju veću zapreminu u otvoru piniona, koju i zadržavaju. Zazor u pinionu od par desetih milimetra daje slobodu šetanja osovine, zbog čega strada veza između podizača. Podizač je pričvršćen na osovinu, a uslovljeno mu je kretanje ekscentrom na malom zupčaniku ili vormom. Posledica ovakvog zazora je kvar na sistemu podizača špulne i pogonskom mehanizmu.

Zaključak, osovina mora uvek biti dobro podmazana. Preporučuje se ulje, a ja više koristim finu mast jer duže traje podmazivanje.

Glavni zupčanik i pinion treba da budu kao i ostali delovi premazani mašću. Koli- čina treba da bude onoliko koliko prekriva zube, sve preko toga je kontra produktivno. Višak se istiskuje sa delova koji rade i ako se nanose na stranice kućišta, poklopce i ostalih delova koji nemaju kretanja, primaju sav višak masti i odvlače potrebnu količinu za normalno održavanje rada zupčanika. Zaključak, mast samo u kontaktu radnog dela.

 

Podmazivanje

 

Čime podmazivati pogonski mehanizam? Moram da primetim jednu čudnu preporuku proizvođača koji je predvideo otvor na kućištu za sipanje ulja koje se kupuje uz mašinicu u kutiji. Kupite mašinicu, a sa njom i ulje koje nikako ne može da zameni mast za podmazivanje pogonskog mehanizma i kugličnih ležaja. Ulje može trajno da ukloni mast, ali ne može da je zameni. Za podmazivanje zupčanika i kugličnih ležaja koriste se maziva sa manjom viskoznosti tako da ova preporuka postaje apsurdna. Nije dobro koristiti bilo kakvu mast (naročito ne grafitnu). Upravo zbog njene viskoznosti, prostije rečeno tvrdoće, gusta mast koči rad. Potrebna je mast za fine reduktore (primer Mobil G460641).

Platne - na boku pogonskog zupčanika između kugličnog ležaja i zupčanika dolaze platne koje popunjavaju zazor sklopa. Nikada ne sme biti stisnut ležaj na zupčanik zbog samog rada ležaja i zupčanika koji trpi na zubima koji su u kontaktu sa pinionom. Isto tako ne sme se ubacivati platna sa druge strane zupčanika jer ona stvara razubljivanje zuba i brzo trošenje - nemaju pun kontakt celom površinom. Ispravan pun kontakt je kada pomeranjem ručke po osi zupčanika osetimo da ima vazduha do 0,1 mm. Nije sve jedno kog je prečnika platna. Ako je unutrašnji i spoljni deo ležaja istovremeno pritisnut on nema funkciju.

U ovom tekstu ima dosta toga što sam naveo zbog poznavanja našeg mentaliteta. Volimo sami da popravimo, sam sam tako krenuo pre tridesetak godina. Kako radim usluge, video sam svakojakih ideja! Da što brže i jeftinije prođu, mnogi čine male greške sa velikim posledicama.

U sledećem broju - kako treba da radi ispravna mašina.

 

Autor teksta: Danilo Demko Richter ​
Objavljeno u ribolovačkom magazinu "Reviri Srbije", broj 19, oktobar 2010.

Ostavite komentar